Opbouwen en afbreken
Goedemiddag kinderen, vandaag gaan we iets bijzonders doen.
Joehoe, gelukkig geen rekenen!
Yeah!
Even stil nu, jongens en meisjes…
We gaan zo meteen proberen te ontdekken hoe je vanbinnen het vaakst denkt. De meeste mensen denken dat gedachten gewoon vanzelf komen en dat je daar eigenlijk niets aan kunt veranderen. Voordat je iets kunt veranderen is het belangrijk om eerst te ontdekken wát je eigenlijk denkt.
Mensen hebben miljoenen gedachten. Ze zijn eigenlijk ontelbaar, maar vandaag gaan we ontdekken dat er twee belangrijke denkgroepen bestaan:
1. Opbouwende gedachten
2. Afbrekende gedachten
Opbouwende gedachten zijn gedachten waardoor iets kan groeien en afbrekende gedachten zijn gedachten waardoor iets stuk gaat.
Jullie krijgen nu een paar minuten de tijd om voorbeelden te bedenken van opbouwen en afbreken.
Oké Julia, zeg maar eens hoe jij het ziet?
Als ik iemand een complimentje geef, groeit zijn fijne gevoel vanbinnen. En als ik iets gemeens zeg, dan maak ik het zelfvertrouwen stuk.
Dat is een heel goed voorbeeld, Julia. En jij Fedde?
Ik breek meestal mezelf af door te denken dat ik iets niet kan.
Dan zeg ik tegen mezelf: Kom op joh, effe doorzetten. Je kunt het! Dat is denk ik opbouwen.
Ja, dat klopt, Fedde. We zijn zo gewend om negatieve dingen te denken. Daarom is het goed dat je dan met positieve woorden jezelf een oppepper geeft, waardoor je met opbouwen bezig bent. Wie wil er nog een voorbeeld geven? Ja Evi, zeg het maar.
Als ik naar de mooie eigenschappen in iemand kijk, wordt die persoon blij. Je bouwt dan een fijne band op en je bouwt aan een mooiere wereld. Als ik naar eigenschappen kijk die ik eigenlijk niet zo leuk vindt, dan breek ik de band af en wordt alles een stuk moeilijker. Het stroomt niet meer.
Goed uitgelegd Evi.
Om er een beeld bij te krijgen heb ik van alle kleuterklassen Duploblokken geleend. Maak maar eens 3 groepjes van 6 kinderen.
Ieder groepje krijgt een grote stapel Duplo.
Dan mag elk groepje een fantasieverhaal bedenken van iets wat jullie daarna kunnen gaan bouwen. Daarvoor krijgen jullie een half uur de tijd.
Even later…
Groepje één mag vertellen welk verhaal verzonnen is en wat ze hebben gebouwd van de Duplo. Mees, jij mag het vertellen.
We hebben een fantasiekasteel gebouwd, juf. We hadden een verhaal bedacht waarbij in elke kamer van het kasteel een geheime schat verstopt zat. Als je een van de schatten zou vinden, zou je rijk vanbinnen worden.
Wauw, dat is mooi verzonnen en heel mooi gemaakt! Applaus van ons allemaal!
Joehoe! Retteketet!
Nu mag groepje twéé uitleggen wat ze hebben gemaakt.
Vertel eens, Roos.
Dit is een tovertuin waarin bijzondere groenten groeien.
Iedereen die ervan eet, zal nooit meer ziek worden.
Dat zou geweldig zijn, kinderen! En nu nummer groepje drie. Ja, Emma.
Wij hebben een magische school gebouwd. Als je binnenstapt, dan voel je meteen dat alle zorgen weg zijn. De kinderen mogen zelf weten wat ze willen leren. Er zijn belevenislessen in plaats van proefwerken.
Haha, op zo’n school zou ik ook wel les willen geven.
Jullie hebben het fantastisch gedaan, kinderen. Weet je wat zo mooi is; de fantasieverhalen waren allemaal opbouwend. Jullie hebben het geluksgevoel laten groeien.
Kom, nu gaan we de boel weer afbreken en dan opruimen.
Weten jullie wat zo bijzonder is? Als je iets hebt afgebroken, kun je er weer iets nieuws van opbouwen.
Dus eigenlijk is afbreken en stukmaken helemaal niet zo erg, juf.
Uhm, nee Evi. Als je daardoor weer kunt opbouwen is het goed.
Je kunt alleen iets goedmaken als je eerst ruzie hebt gehad.
Dus ruzie is eigenlijk niet zo slecht.
Dat klopt, wijsneus. Nog een dingetje om het af te sluiten; het is ook belangrijk nadat je iets hebt afgebroken, dat je het dan gaat opruimen.
Dat geldt niet alleen voor deze Duploblokken, maar ook voor je gedachten.
Blijf dus niet malen over iets maar laat het los. Dan is er weer ruimte in je hoofd om mooie plannen te fantaseren en dus weer iets nieuws op te bouwen.
De bel… O ja, het huiswerk voor morgen: Ga 10 minuten opletten welke gedachten je hebt. Welke zijn opbouwend en welke zijn afbrekend?
Tot morgen allemaal.
1. Welke opbouwende gedachten vielen jou vandaag op?
2. Welke afbrekende gedachten vielen jou vandaag op?
3. Bij welke gedachten voel jij je het fijnst?
4. Van welke gedachten voel jij je somber of verdrietig?
5. Waarover zit jij vaak te malen?
6. Kun je met opbouwende gedachten het malen stoppen?