Mahatma Ghandi
Mahatma Ghandi
Kijk eens kinderen. Dit is Devadas. Hij is geboren in India, maar woont al enkele jaren in Nederland. Hij woont nu sinds vorige week in ons dorp. Hartelijk welkom in deze klas Devadas.
Juffrouw, mag hij naast mij komen zitten?
Wil je dat Devadas?
Ja hoor.
Kom maar. We praten straks tijdens het speelkwartier wel met elkaar, goed?
Best.
---
Hoe vind je het bij ons in de klas, Devadas?
Weet ik nog niet.
Wil je een mandarijn? Ik- heb er tóch twee.
Lekker, dank je.
Mooie naam heb je, echt Indiaas zeker.
Een zoon van Ghandi heette zo ook.
Echt waar? Bijzondere man was dat, hè?
Papa heeft héél veel over hem verteld. Hij noemt hem de ‘vader van India’. Hij heeft veel voor de Indiërs in Zuid-Afrika gedaan.
Woonde Gandhi in Zuid-Afrika?
Ja, heel lang. Hij begon daar als advocaat en zag dat de Indiërs slaven waren van de rijke Engelse mensen. Die Engelsen dachten dat ze ziek zouden worden als ze een Indiër hadden aangeraakt. Daarom noemden zij de Indiërs ‘onaanraakbaren.’
Wat dom van die Engelsen zeg.
Dat vond Gandhi ook. Daarom wilde hij de ‘zwarte wet’ afschaffen. Volgens deze wet moesten alle Indiërs hun vingerafdrukken aan de Engelsen geven. Gandhi vond dat in strijd met de vrijheid.
Dan had ie helemaal gelijk, dan lijkt het wel of je iets vreselijks hebt gedaan, zoals boeven die gearresteerd worden.
Hij deed het wel op een heel speciale manier.
O ja?
Verveel ik je niet met dit verhaal?
Nee nee nee, ga door, ik vind het juist hartstikke interessant.
Hij deed het zonder enig geweld. Hij zei: “Geweldloosheid is het wapen voor de dapperen”.
Dat zal niet gemakkelijk zijn geweest voor de Indiërs.
Zeker niet. Gandhi leerde hen een aantal belangrijke regels uit de Bhagavad Gita, het heilige boek van de hindoes.
Samakhava. Dat betekent dat je werkt aan rechtvaardigheid zonder angst voor mislukking en zonder hoop op succes.
Dus gewoon eerlijk doen, zonder op het resultaat te letten?
Inderdaad. De volgende regel is
Ahimsa. Geweldloosheid naar alle levende wezens, dus zelfs niemand kwétsen.
Wow, dát is mooi, want met kwetsen gebruik je geweld met woorden
Aparigraha, dat betekent dat je niet zoveel spullen hoeft te bezitten, alleen wat je echt nodig hebt.
Waarom hoort deze regel erbij, Devadas?
Omdat je met materiële rijkdom afgeleid wordt van je gééstelijke rijkdom.
Daar is wat voor te zeggen. Als mensen alleen maar hard werken om allerlei luxe dingen te kunnen kopen, hebben ze geen tijd om naar binnen te keren, om te ontdekken hoe ze zelf zijn. Je kunt er voor kiezen om naar búiten te kijken óf om naar binnen te kijken. Maar allebei tegelijk lukt niet. Volgens mij kun je het ‘t best wat afwisselen.
Volgens mij óók, eerst naar binnen kijken en je afvragen hóe je het moet doen en dan naar buiten kijken en handelen. Mijn moeder zegt altijd: ‘Devadas, proef de woorden voordat je ze uitspreekt’
Mooie uitdrukking, die zal ik eens onthouden, want dan doe je de ander geen pijn met woorden. Als we onszelf van binnen zuiveren, dan gaat het aan de buitenkant vanzélf goed.
Klopt Evi. We moeten ons egoïsme zuiveren, dan groeien we vanzelf naar liefde. Dus niet het belang van onszelf op de eerste plaats zetten, maar rekening houden met andere mensen.
Mooi gezegd. Om te kunnen groeien, moet je jezelf leren kennen hè?
Zéker, als je niet naar je eigen gedachten kijkt, zou je nooit kunnen ontdekken dat je alleen maar aan jezelf denkt.
Egoïsme is eigenlijk dus liefde voor jezelf.
Ja, natuurlijk moet je ook van je zelf houden, want anders weet je niet waarmee je een ander blij kunt maken.
Volgens mij moet je het ook niet overdrijven door alléén maar van anderen en niet van jezelf te houden, anders zouden mensen misbruik van je kunnen maken.
Oók weer zo. Best lastig hoor, om het goed te doen. Iedereen vindt daar zijn weg wel in. Nog even over de belangrijkste regel die Gandhi de Indiërs leerde.
Satyagraha, dat betekent de kracht van de waarheid en de liefde. Je maakt de waarheid niet door anderen pijn te doen, maar door zelf pijn te verdragen.
Oei, dat lijkt me nóg veel moeilijker. Konden de Indiërs dat?
In het begin niet, toen werden ze natuurlijk ook boos, als ze in elkaar geslagen werden door de Engelsen, maar Gandhi legde uit dat degene die slaat zichzélf straft, omdat hij de wet van oorzaak en gevolg in werking zet. Tóen pas wisten de Indiërs dat ze een cirkeltje konden doorbreken door niét terug te slaan en door zich niet te verzetten.
Prachtig zeg, die wet van oorzaak en gevolg. Je hóeft de ander dus helemaal niet te bestraffen, want dat doet hij zélf al.
Ja, door geweld te gebruiken, krijg je vanzelf geweld terug op je pad.
En als je liefde gebruikt, krijg je liefde terug op je pad.
Precies, goed begrepen.
Leg eens verder uit hoe het bij de Indiërs ging, want je maakt me wel erg nieuwsgierig.
Ze waren slaven, die alles moesten doen wat de Engelsen commandeerden. Als ze dat niét deden, werden ze geslagen. Toen ze terugsloegen, werden de Engelsen alleen maar bozer, en gingen ze nóg harder slaan.
O, wat akelig.
Maar toen de Indiërs niéts terugdeden, begon het bij de Engelsen pijn te doen in hun éigen hart. Hun geweten begon te knagen en ze vroegen zich af waar ze in hemelsnaam mee bezig waren? Toen zijn de Engelsen vanzelf gestopt met slaan.
Jeetje, wat een prachtmanier om de ander te laten zien hoe het niét moet.
Het nadeel is dat je wel vól moet houden.
Kon Gandhi dat goed?
Als er iémand op de wereld was die dát goed kon, was het Mahatma Gandhi wel.
Mahatma, wat betekent dat?
Grote ziel.
Een perfecte naam voor een groot voorbeeld voor de wereld, vind ik.
Nou en of. Hij ging bijvoorbeeld elke dag úren draden spinnen om er zijn eigen kleding van te maken, om te laten zien dat hij niet afhankelijk was van de Engelse kledingindustrie.
Wat een werk, zeg.
Dit voorbeeld werd gevolgd door een heel grote groep Indiërs. Uit protest verbrandden zij al hun Engelse kleding en gingen hun eigen draden spinnen om stof van te maken voor kleding.
Wat een doorzetter was die Gandhi.
Hij heeft wel vaak in de gevangenis gezeten en is vaak in hongerstaking gegaan om bepaalde doelen te bereiken.
En lukte het dan ook?
Hij heeft er inderdaad heel veel mee bereikt, zelfs de onafhankelijkheid van India.
O ja, India was vroeger ook van de Engelsen hè?
Klopt. Hij wilde ook dat India één geheel bleef, maar toch is het later opgedeeld in Pakistan voor de Moslims en in India voor de Hindoes.
Man, wat weet jij er een hoop van! Zou je er niet eens een spreekbeurt over willen doen? Dan kunnen de andere kinderen uit de klas ook meegenieten van jouw kennis.
Kweetniet hoor.
Dan kunnen we met zijn allen eens nadenken over de manier van denken van Gandhi. Wie weet kunnen we het hier op school en thuis ook eens oefenen.
Zouden ze wat over geweldloosheid willen horen, denk je?
Zeker wel! Het is reuze interessant. Ik denk dat zelfs de júf het niet beter kan vertellen.
Ach, méén je dat?
Tuurlijk joh, gewoon een keertje doen.
Misschien doe ik het wel, als ik wat langer in jullie klas zit.
Goed. Hé, de bel gaat. We moeten weer naar binnen. Kom je?